Sunday, February 26, 2012

[Bendahari Gen09] "Wang Anda,Amanah Kami"



Bismillahirrahmaanirrahim...

-"tahun ni rasa macam banyak betul guna duit.."
-"status kewangan jatuh merudum la tahun ni.banyak mende nak kene bayar"
-"bila elaun nak masuk ni.bendahari dah kejar aku bila nak bayar yuran"


banyak duit,bahagia ke??

AMARAN: Post ini ditulis secara santai kerana penulis memang tak mampu nak buat ayat skematik(ayat kesusateraan melayu arakian shahadan bagai tu memang dah berkarat dalam otak neh).but don't judge a post by its language.yang penting point kan?

Kami pihak bendahari mengambil inisatif untuk menerangkan kepada anda bagaimana kewangan batch kita diuruskan(dah macam ayat skema pulak dah).kira macam behind the scene la kot neh.

1)yuran 30 genih setahun,berbaloikah?
Tahun ini,setiap ahli gen9 dikenakan yuran batch hanya 30 genih.jujur saya pernah membuat survey tidak rasmi tentang yuran batch lain dan hasilnya yuran batch kita paling rendah setakat ini.(kajian tak rasmi,kalau anda tau ada yang lagi rendah boleh betulkan).sebelum keputusan yuran batch dikeluarkan,kami telah berbincang berapa yuran yang dirasakan sangat relevan dan tidak membebankan ahli(kami juga ahli,maka tak nak laa jua bayar banyak-banyak huhu).dan setelah diambil kira dari segala prospek kegunaan batch maka 30 genih adalah tema tahun ini.


2)dah bayar,then??
dalam organisasi batch terdapat 5 unit.maka kami bahagikan duit yang ada kepada setiap unit mengikut kadar keperluan:
-biro akademik :LE 500
-biro kebajikan :LE 1000
-biro pembangunan insan :LE 400
-biro tugas-tugas khas: LE 200
-biro sukan dan aktiviti luar:LE 100



pengiraan belanjawan,perlu mengikut keperluan,bukan keinginan

apa yang dinyatakan diatas adalah CADANGAN peruntukan untuk setiap biro mengikut keperluan.namun peruntukan boleh ditambah jika memerlukan kerana setelah dibahagi mengikut biro,masih terdapat baki.kiranya jika zulfahmi atau shazwani(biro akademik)perlukan duit untuk hadiah kuiz sebagainya boleh minta pada bendahari.

3)"Owh macam tu.jadi kerja bendahari ni memang kira duit jela??"
em lebih kurang...eh idok laa keje kire duit je.antara gerak kerja bendahari adalah:
-mewujudkan akaun batch bersama siswa dan siswi.yuran LE30,baki tahun terdahulu dan duit tambahan hasil penggunaan inventori dimasukkan dalam akaun
-akaun berasingan antara siswa dan siswi juga diwujudkan.akaun ini diwujudkan spesifik untuk kegunaan siswa atau pon kegunaan siswi. ini kerana kebanyakan program dibuat oleh pihak siswa.contohnya
~seperti program MP3 dan program bubura asyura.jadi, pihak siswa sahajalah yang perlu membayar untuk program tersebut.
~akaun siswi juga adalah untuk setiap program yg khusus bagi siswi sahaja sperti program syria baru-baru ini.

4)"pihak siswa macam banyak buat program je.habeslaa duit batch"
-tidak.seperti kenyataan diatas.kalau program siswa sahaja,duit akan dikutip dari pihak siswa sahaja dan baki pon akan dimasukkan ke akaun siswa(akaun berasingan)

5)"tapi kan dah bayar yuran batch,tapi still lagi nak kene bayar kertas photostate nota-nota.macam mana tu??"
secara logik,LE 30 tidak cukup untuk membayar segala nota yang banyak dan tebal.maka setiap duit untuk nota-nota ringkas dan murah akan menggunakan duit batch dari akaun bersama(contoh:photostate ikut rumah yang berkos rendah,crossword microb)
setiap duit untuk nota-nota yang tebal-tebal dan mahal-mahal, kutipan duit baru akan dijalankan.


6)tak kan tu je kot??
Oh ya.juga disediakan peruntukan untuk menerbitkan Al-Jauhar serta tabung kecemasan batch(di bawah biro kebajikan)

rasanya setakat ini sahaja perkara mengenai status kewangan batch yang ingin diperjelaskan dan setelah ditolak tambah,baki duit batch setakat ini (23 Februari 2012) adalah LE1800.25. Sebarang pertanyaan boleh diajukan terus kepada syafieq shukri atau nur akma.

~wang anda,amanah kami.maka setiap sen(irsy) yang diberi tidak dipandang ringan.jutaan terima kasih kepada semua ahli gen9 yang memudahkan gerak kerja kami dan sentiasa memberi kerjasama :)

p/s :err sape nak jelaskan yuran batch yang tertunggak boleh la bayar.dan sape nak mendermakan wang untuk batch sangat laa dialu-alukan

Laporan oleh : Nur Akma Anis Tajuddin



iman_insyirah GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

4 comments:

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

suka tak suka language do play important role in writings
tak payah sampai berpuisi tetapi sekadar ejaan yang boleh difahami sudah memadai

iman_insyirah said...

yup btol.
errr igtkan nk komen pasal duit ke pe,skali pasal bahasa

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

bukan tak nak komen, nanti tetiba ada hutang berlambak malulah aku kahkahkah

myviputih said...

mantap 2x !!