Monday, April 4, 2011

.A.W.A.K.E.N.


Assalam,
Ok lah.
aku tak jadi nak post benda nih kat blog aku.
tapi sebenarnya dah terpost pun.
So, tidak mengapalah.
Ingat nak tinggal link je kat sini baru stylo.
Tetapi tidak mengapalah.
OK.Let's go!
but firstly aku hendak mengatakan bahawa aku lupa tema sebenarnya ialah AHEAD not awaken.




Tengahari itu amat berbeza sekali dengan hari-hari sebelumnya.
Jumlah wap-wap air yang terkumpul cukup tebal membuatkannya gagal ditembusi cahaya matahari sekaligus menampakan warna yang seakan-akan kelabu pada awan-awan komulus.
Aku yang sedari tadi hanya duduk termenung tiba-tiba terpandang akan kiub rubiks yang dipegang Fahim.
Tiba-tiba timbul rasa lucu, apabila mengingat kembali peristiwa pertandingan sukaneka karnival batch yang aku sertai beberapa hari sebelum ini.

"Eh, apa ni? rubiks ni murah la. Mana korang beli?tepi jalan ke? keras sangat lah"
"Alaa..buat je la"

Habis semua sisi kiub itu aku pusing-pusing sehingga benda alah itu tidak tertahan dengan gerakan tanganku yang pantas lagi kuat melebihi thresholdnya menyebabkan bercerai salah satu kiub yang berwarna hijau.

"see, see!, sampai pecah benda nih!"


Tetapi akhirnya abang penganjur tetap memberikanku lampu hijau untuk meneruskan acara itu apabila hampir semua kiub rubiks lawanku juga hampir hancur dibuat mereka.

Aku membuat gaya ingin mengambil kiub tersebut daripada tangan Fahim tanpa berkata apa-apa.
Kiub itu dipegangku. Fikirku untuk menyelesaikannya sebelum doktor Hanan tiba di kelas untuk kelas Histologi.
Belum sempat aku membuat apa-apa, kelihatan kelibat doktor Hanan masuk ke kelas.
Aku segera menyembunyikan kiub tersebut dibawah meja.

Bunyi rintik-rintik hujan mula kedengaran diatas bumbung.
Doktor Hanan kelihatan pelik dan memberhentikan ceramahnya seketika lalu melihat ke luar tingkap, kami sekelas pun melakukan aksi yang sama.
Berbagai-bagai gelagat orang dapat kami lihat.
Yang berlari-lari anak, yang berteduh dibawah pondok jaga, ada juga yang cuba-cuba untuk berlari tetapi tidak.

"Jarang sekali hujan muncul pada musim ini" kata Doktor Hanan.
"Di negara kamu semua memang sentiasa hujan?"
"Tiap-tiap hari" kataku pantas dalam hati sahaja.
"Aywahhh!"jawab rakanku semua.

Doktor Hanan terus menyambung ceramahnya yang tergendala sebentar tadi tentang lapisan-lapisan kornea yang lima itu.
Aku kembali termenung seperti asal tadi. Bezanya hanya terdapat buku Histologi yang terbuka dengan tajuk "Cornea" dihadapanku.
Bukannya apa, cumanya doktor Hanan mengulang kembali benda yang sama seperti kelasnya sebelum ini.
Ditambah pula dengan bunyi rintikan hujan menyebabkanku termenung mengingatkan tanah air tecinta.
"Balik ni, mesti ramai update status facebook pasal hujan." fikirku.

***********************

Fikirannya serabut.
Bagai terdapat contengan-contengan kasar diletakkan diatas satu sama lain didalam kepalanya.


Markah keputusan Final Examnya dilihat sekali lagi di muka skrin komputernya.

OTORHINOLARYNGOLOGY-RASID
FORENSIC & TOXICOLOGY-RASID
OPTHALMOLOGY-RASID
COMMUNITY MEDICINE-RASID

Fikirannya melayang.
Tidak tahu sampai ke mana.
Tidak mampu dia melihatnya sekali lagi keputusan peperiksaan akhir tahun empatnya.
Tiba-tiba dia teringatkan ibu bapanya. Apa yang hendak diberitahu kepada mereka.
Hendak berhadapan dengan mereka pun dirasanya tidak mampu.
Bagaimana pula kepada si Dia yang berada di tanah air?
Ini bukan kali pertamanya.
Setelah bersusah payah Kamal menghentam otaknya untuk mendapatkan 'maqbul' pada tahun ketiganya setelah terpaksa mengulang tahun selama dua kali,
Akhirnya dia gagal kembali.
"Bala, bala." fikirnya.
Inilah balasannya.
Masa orang datang ke kuliah, dia sibuk membuat air liur didalam saratoganya.
Masa orang sibuk belajar, dia sibuk menghadap laptopnya melayan PES.
Masa orang sudah mula mempersiapkan diri untuk peperiksaan, baharulah dia pula yang sibuk hendak mengulangkaji semula.
Gelabah dibuatnya.

Ahli rumahnya tidak mampu berkata apa-apa,
Cukup sekadar menghulur rasa simpati.
Tidak berani berkata apa-apa,
takut tangan pula yang naik.

"ARRRRRRRRRGGGGHHHHHHH!!!!!!!!!!"
Imarah yang terletak di Mounira itu gegar dengan jeritannya.
Kelihatan juga penduduk tempatan cuba mengintai dari balkoni rumah mereka kearah rumah yang diduduki warga asing itu.

Satu hari,
dia mendapat panggilan telefon daripada penajanya,
yang menyatakan hasrat mereka untuk menarik tajaan mereka kepadanya.
Kamal menelan air liur.
Merah padam mukanya apabila mendengarkan berita tersebut.
Inilah mimpi ngeri bagi pelajar perubatan yang terus menggunakan sijil SPM untuk melanjutkan pelajaran mereka.
Apabila mereka gagal, terus bermula semula dengan angka sifar.
Tiada apa-apa kelulusan kerana sijil SPM mereka sudah tidak laku untuk digunakan.
Buat kain lap pun belum tentu boleh.
Kamal termenung seribu bahasa.
Apakah yang dilakukannya sebelum ini?
Tidak belajar?
Banyak bermain?
Berbagai persoalan mula timbul, yang kebanyakannya semuanya betul.
Dia mula mengalami fasa denial.
Mula menyalahkan diri sendiri yang gagal.
Namun sebagai seorang yang pernah belajar subjek psikologi, Kamal tahu akan kedudukan dirinya ketika itu.
Terus sahaja dia menukar fasanya terus kepada fasa penerimaan.
Dia pasrah.
Renungannya rendah kearah seorang pelajar junior yang kebetulan lalu dihadapan balkoni rumahnya.
Dia kembali termenung sambil memikir akan nasibnya.
Ketika itulah juga satu pepatah melayu muncul dikepalanya.
"Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudia tiada gunanya".


********************

................
"Weh, bangun"
"hmmm..?"
"Weh bangunlah"
Badanku digoncang kuat.
"Lecturer tanya kau"
"hah?"
"orbicularis oculi."
"hah?"
"jawab orbicularis oculi"
"Ya awak, bangun dan beritahu saya jawapannya", kata Doktor Hanan.
"Orbicularis oculi!"jawabku lancar.
"Bagus."

Doktor Hanan menyambung pelajarannya.
heh.
Aku terfikir kembali.
Apakah yang akan terjadi kepadaku pada tahun-tahun hadapan?
Mampukah aku menjadi seorang doktor Muslim yang mantap?
Atau sekadar doktor yang biasa-biasa sahaja lahiriahnya?
Atau lebih teruk.
Gagal menamatkan jurusan kedoktoran ini?
Nauzubillah.
Aku amat berharap pilihan pertama menjadi destinasiku.
Serta rakan-rakanku semua.
Amin.

Kemudian aku berfikir lagi.
Sekarang ini, Exco-exco batch sedang giat menjalankan karnival batch.
Timbalan pengarahnya hensem pula tu.
Cukup-cukuplah pemboikotan aku ini.
Apa kata jika aku masuk pertandingan menulis blogpost ini? :DD
Lalu terhasillah cerpen pendek ini.
Jadi rakan-rakan semua.
Marilah menyemarakkan karnival batch yang tinggal sisa-sisa ini.
Oh.
Apa signifikan cerpen pendek ini dengan tema karnival?

So, Awaken!
awaken your potential that lies within!
Awake young doctors to be!
No more day-dreaming.

Set your heart, hoping that it will always get full guidance from Allah.
Sepertimana Nabi Muhammad SAW pernah mendoakan untuk Sayyidina Ali Karamullahu wajhah.
"Allahummahdi qalbahu wasabbit lisanahu"
Wahai tuhanku, engkau berilah petunjuk kepada hatinya, dan engkau tetapkanlah lidahnya (diatas kebenaran).

Set your aim.
Where do you see yourself in 20years time?

And our One destiny.
The destiny that have been destined to us.
What is it?
Close your eyes.
Feel your heartbeat.
Empty your mind.
Let it flow in slowly.
And answer it yourself.

Ammar Hamzah GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

16 comments:

fathiyyah said...

OTORHINOLARYNGOLOGY-RASID

Sepatutnya RASIB kan?

Ra Sin Yaa Ba'

Anonymous said...

ade senior tgok blog kite....bahaya ni~~~

Anonymous said...

best cerpen pendek ni..
:p

AmmarHamzah said...

owh rasib ke?
haiyoo.
kena potong markah nih.haha
dah la tema pun salah hahah!

MHN said...

menangis ak bce pos nh..hahahahahahahahahahahahahahaha

effloresce91 said...

post yg bes!..
terkaku bler bcer..gerun2~..:D

mamat poyo said...

post yang menarik dan kreatif
cuma terdapat beberapa kesalahan minor seperti ejaan rasib dan maksud denial phase yang pada hemat aku bermaksud tidak menerima bahawa perkara tersebut terjadi kepada dia dan menyalahkan faktor extenal

p/s: maaf kalau tersalah

AmmarHamzah said...

mamat poyo.poyolah kau.
haha.
tapi anda mmg seorang yang observant.
tahniah.
tapi kalau sebenarnya jika anda observe betul2.
semua susunannya salah,
dan aku malas nak betulkan.
dan aku pula tidak mengatakan denial phase itu dengan apa-apa.
aku cuma menyambungnya dengan fasa yang lain terus.

kalau sebenarnya.
shock>denial>anger>depression>recovery.
kalau xsilaplah.
hahah.
malas nak susun.buat ikut suka.terima kasih.

p/s-maaf jika salah dan aku memang salah pun.

AmmarHamzah said...

oh lupa nak gelak
hekhekhek.

MHI dan flora fauna,
rilek2 sudah.

mamat poyo said...

sebenarnya dalam situasi jarang susunan itu boleh berubah
yang lebih penting daripada susunan ialah definisi benda tersebut

* senyum *

Hamz said...

poyo betullah mamat nih.haha

Anonymous said...

bagus...
cuma kalau diluahkan melalui lisan lagi manis kata-kata ini...

p/s:Hamz,u are so cool

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

ammar bukan sahaja cool malahan kacak !!!

peminat ammar said...

u are so gifted,young lad....

keep up your spectacular work...

AmmarHamzah said...

sudah2 la tu.
haih budak2 ni.
study2
exam

saya jugak peminat ammar said...

exam cancelled laa ammar...

kalau boleh,tulislah cerpen mcm ni dlm blog sendiri...