Friday, February 28, 2014

Maggi & Palestine


Sebelum saya mula bercerita, saya ingin ucapkan SANAH HELWAH kepada Badriyyah Binti Husin, selaku admin blog We Are Muslim Doctors Gen09! Semoga dirahmati Allah selalu. :D

***

Baik.

Pernah dengar Mee Ruski? Pernah makan Mee Ruski perisa Tom Yam? Bagi sesiapa yang pernah makan mungkin dia tahulah macam mana rasa dia. Sedap weh. SEDAP GILA. Satu, sebab mee dia halus. Dua, sebab dia Tom Yam. Favorite semua orang kot.

Saya kenal Mee Ruski daripada housemates saya. Bila dah jatuh cinta tu, saya pun kirim kat mak saya. Mintak tolong mak saya kirimkan kepada kawan yang balik Malaysia baru-baru ni. Mak saya cari kat kedai, tapi tak jumpa-jumpa. Ayah saya call,

"Adik, betul ke nama dia Mee Ruski?"

"Haah betul lah. Biasa keluar kat TV tu."

"Mak try cari kat kedai tapi tak jumpa."

"Oh yeke, takpelah. Takyah beli."

"Kalau beli Maggi Tom Yam boleh?"

"Err..."

Bila ayah saya sebut Maggi Tom Yam, saya tak tahu nak jawab apa. Kalau jawab 'taknak', saya tahu ayah saya akan cari jugak Mee Ruski kat mana-mana kedai sampai jumpa sebab dia memang jenis macam tu, seboleh-bolehnya nak cari apa yang anak dia nak. Saya risau nanti permintaan tu akan menyusahkan dia. Kalau saya jawab 'nak', saya dah melanggar rule hidup saya; boikot Nestle. Tapi jujurnya, masa tu...jawapan saya...

"Ermm..."

"Boleh eh Maggi Tom Yam?"

"Ermm bolehlah.."

Kalau dalam cerita hindustan, time ni akan keluar petir, frame gambar jatuh, gelas kaca pecah berderai kan? Tapi masa tu... saya ok je. Buat muka tak bersalah. Astaghfirullah...

***

Kiriman pun sampai ke tangan saya.

Suatu hari, saya lapar. Maklumlah, cuti-cuti ni, jadual masak tak jalan sangat. Saya nampak bungkusan maggi tersengih depan saya. Saya pun jerang air, masak maggi. Konon-konon nak makan maggi sambil tengok cerita. Tiba-tiba petang tu internet takde. Saya pun capai satu buku ni, entah kenapa dalam banyak-banyak buku (banyaklah sangat buku), buku tu yang saya capai. 

Buku Aku Kalis Peluru.

Mungkin sebab dah lama sangat tak sambung baca buku tu kot. Sementara menunggu maggi tadi kembang, saya pun bukak buku tu, baca cerpen Pejuang Yang Tidak Tewas, tulisan Sammaituha Najwa. 

Memang best, ralit betul saya membacanya. Tetibe teringat kat maggi. Perut pun dah lapar sangat. Jadi saya bukak penutup mangkuk, dan saya makan beberapa suap maggi. Kemudian saya sambung membaca cerpen tadi,


"Mungkin sudah tiba saatnya aku kembali ke tanah air sendiri. Sudah memadai pengalaman dan kedamaian yang aku hirup di sini. Aku mencari ilmu di sini sedangkan insan-insan durjana itu terus rakus menjarah dan memamah jasad-jasad saudaraku di Ramallah, Jenin, Semenanjung Gaza dan seluruh bumi al-Quds. Serasa dayusnya aku tidak kembali pulang berjuang bersama-sama saudaraku di sana. Membenarkan kezaliman zionis yang bertebar liar di bumi al-Quds samalah seperti aku melarikan diri dari medan peperangan."

Sampai kat dialog ni, entah macam mana Tuhan guide posisi kedudukan saya masa tu, menyebabkan mata kanan saya setentang dengan buku yang saya pegang, dan mata kiri saya setentang dengan mangkuk maggi yang masih penuh dengan maggi.

Dalam hati saya terdetik, "Eh ironinya kau ni Anis. Baca kisah perjuangan membebaskan Palestine sambil layan maggi Nestle?"

Seolah-olah saya sedang mentertawakan perjuangan mereka. Saat tu, perut saya yang tadinya lapar macam apa, tiba-tiba rasa penuh. Tekak tiba-tiba rasa macam ada stenosis. Takde selera nak makan. Serious.

Lepas tu teringat pulak ayat 'kaburo maqtan', surah saff ayat 2-3. Lepas tu teringat pulak orang pernah bagitau, siapa yang tak buat benda yang dia cakap, nanti kat akhirat perut dia terburai sebab panas api neraka ke macam mana entah. T_T

Saya habiskan membaca cerpen tadi. Kemudian baru saya habiskan maggi saya. Astaghfirullah..kalau nak buang macam membazir pulak. Jadi, saya habiskan je lah. T_T

Lepas tu baru saya muhasabah diri balik. T_T

***

- Kalau ikutkan, boleh je saya cakap dengan ayah saya, "Takpe lah abah, adik takde lah teringin sangat pun nak makan mee ruski atau maggi tom yam tu. Takyah beli pun takpe."

- Ataupun straight to the point je, "Abah, sebenarnya adik boikot product Israel. Kalau takde Mee Ruski, takpelah, takyah beli."

- Sentiasa aware dengan kewujudan syaitan dan nafsu. Kalau tak aware, memang kita tak rasa bersalah bila buat salah.

- "Jagalah amalan sunatmu agar kamu dicintai Allah." -quoted

- Maggi Tom Yam saya ada lagi 6 bungkus. Siapa nak boleh pm.

- Jemput baca buku Aku Kalis Peluru. Ada karya seorang sahabat kita dari Jordan; Shafiq Said. Juga ada penampilan istimewa, karya saudara Afdhlin Shauki. Saya dapat free buku ni. Si pemberi buku ni pesan suruh saya pinjamkan buku ni kepada orang lain, bayar dengan pahala katanya. Kalau nak pinjam boleh pm.



Naqıyan Anıs GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

4 comments:

atiqah said...

kak yan .. =(

Naqıyan Anıs said...

Awat emoticon lagu tu?

basyir said...

Pm nak ruski leh 0195413995..heee

Anonymous said...

mi segera ruski dh xda di pasaran.. huhuhuh cari seluruh pasaraya dengan kedai runcit.. mmg dh xda..