Tuesday, February 25, 2014

~E.G.O~



Memang semua orang ada ego, tapi bila duduk bersama orang yang berilmu ni, makin terasa pulak egoya, makin terserlah keegoannya. Aku pun tak pasti sama ada apa yang bermain dalam perasaan aku ni hanya sekadar perasaan atau pun realiti.

Aku pun punya ego. Apabila aku selalu merasakan orang lain ego, aku rasa ego aku makin bertambah. Aku pun kerap merasakan diri aku betul dan orang lain semuanya salah. Aku tak boleh menerima sekiranya pendapat aku mendapat tentangan atau bangkangan dari orang lain. Aku mesti betul dan orang lain mesti salah.


Aku selalu pandang rendah pada pandangan orang lain. Aku tak boleh terima sekiranya cadangan aku ditolak. Aku sanggup mengutuk, mengumpat melaga-lagakan kawan sendiri semata-mata untuk memuaskan hati yang ego. Aku sanggup mengeluarkan kata-kata kesat sekiranya aku kehabisan hujah. Aku tak malu meninggikan suara aku supaya lawanku terdiam dengan keegoan aku.

Aku memandang rendah kawan-kawan ku yang tidak bernasib baik atau tidak bijak seperti aku. Aku hanya memandang mereka sebelah mata. Lebih baik melayan ‘smartphone’ dari melayan dia. Biarkan dia bercakap seorang diri. Aku lagi bijak dari dia. Dia apa tahu. Pendapat dia hanya layak dimasukkan dalam tong sampah. Pendapat dan idea aku lebih menarik daripada dia.


Aku suka perli kawan aku. Aku lebih bijak kerana dapat memerli kawan aku. Kawan-kawan aku yang lain pun suka perli aku, aku pun perlu perli orang lain supaya maruah aku tidak dipijak-pijak. Ego aku perlu dibela. Aku pantang dicabar, aku pantang menerima kekalahan. Aku tak layak berkawan dengan kawan-kawan yang bodoh, kawan-kawan aku mestilah yang bijaksana seperti aku ataupun lebih hebat dari aku.
Aku lagi kaya. Aku lagi bergaya. Ilmu aku lagi tinggi. Aku lagi bijak. Aku lagi alim. Aku lagi baik. Aku lagi beriman. Aku paling betul.

Aku=diri masing-masing



Karya yang agak negatif. Mesejnya supaya agar kita sama-sama hindari sifat ego ini.


Is Faris
Zinhoum, Sayeda Zainab
26.2.2014


Is GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: