Sunday, January 1, 2012

[Laporan] SC Gabungan, satu kejayaan.



SC GABUNGAN: REVIVING THE SPIRIT OF ISLAM
Laporan oleh: Muhamad Huzaifah Fadhil bin Mohd Noor

SAYYEDA ZAINAB , 24 Dis:  Satu majlis anjuran Biro Pembangunan Insan (BPI) PERUBATAN telah berlangsung di Markaz Perubatan Abou Risy baru-baru ini. Majlis yang diberi nama Smart Circle(SC) Gabungan itu berlangsung dengan jayanya. Majlis tersebut dihadiri oleh hampir keseluruhan pelajar tahun 3 Universiti Kaherah serta wakil PERUBATAN, saudara Muhammad Azizul Hakim bin Azizul dan saudari Nihal binti Mohd Tarmizi.
Majlis bermula sekitar jam 6.00 petang dengan ucapan aluan Pengerusi Majlis, saudara Amir Fikri. Majlis diberkati dan berkahi dengan bacaan doa oleh saudara Farhan Radhuan. Dengan bertemakan “Reviving The Spirit Of Islam” beberapa penerapan nilai-nilai Islam cuba dihidupkan kembali antaranya bacaan al-Quran yang  telah disampaikan oleh Faiz Zaib, Huzaifah dan juga Mu’izzudin mengikut qiraat yang berbeza.  
                Dalam ucapan perasmian yang disampaikan oleh saudara Muhammad Azizul Hakim b Azizul, Ketua Biro Ekonomi PERUBATAN, beliau menjelaskan kepentingan SC itu sendiri dalam kehidupan sebagai seorang pelajar dan juga dai’e. Di samping itu, beliau menyelitkan kepentingan berpersatuan dalam kalangan pelajar perubatan itu sendiri yang mana mampu memupuk semangat bekerjasaman dan kepimpinan.

Sekitar Majlis

Majlis diteruskan dengan kupasan tajuk “شباش يعلم حتى" - 'Sehingga Para Pemuda Mengetahui'  karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan dan telah disampaikan oleh Ustaz Abu Salman dari Kaherah. Beliau menerangkan syiar ummat Islam yang harus dipegang oleh semua Muslim iaitu; Allah matlamat kita, Rasulullah teladan kita, Al-Quran panduan hidup kita, jihad jalan juang kita serta mati di jalan Allah, cita-cita yang tertinggi. Selain itu, beliau juga ada menekan tentang peranan mahasiswa Islam pada masa kini.
Selesai ceramah, majlis diserikan lagi dengan beberapa slot menarik. Antaranya, slot yang diberi nama ‘Slot X’ menampilkan persembahan bersahaja daripada kumpulan nasyid batch, The One diketuai oleh Saudara Ahmad Munir. Tidak ketinggalan ‘Slot Motivasi’ yang dikelola oleh Saudara Suaidi tampil mengisi ruang majlis pada malam itu. Kata-kata semangat dan pesanan serta tip-tip yang amat berguna bersempena peperiksaan yang bakal menjelang turut dikongsi bersama.

 "The One"


Menurut Ketua Batch Gen 09, saudara Ahmad Aizzuddin, beliau menyifatkan majlis pada malam tersebut merupakan satu kejayaan bagi PERUBATAN kerana berjaya memberikan satu kelainan serta impak yang positif kepada para pelajar dari segi pengetahuan Islam  di samping mengeratkan ukhuwah itu sendiri dalam kalangan pelajar tahun 3. Beliau yang juga turut hadir bersama dalam majlis tersebut tidak melepaskan peluang berucap menyampaikan beberapa  amanat penting kepada pelajar sebelum saja majlis berakhir. 

 "Wakil PERUBATAN menerima sedikit cenderamata"


Majlis SC Gabungan menutup tirai dengan acara penyampaian cenderamata yang telah disempurnakan oleh Ketua dan Timbalan Ketua Batch Gen 09 kepada pelajar-pelajar yang menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam subjek pangajian tahun 3. 

Lagi gambar di sini.
Gen09 GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: