Friday, November 18, 2011

Laporan Microb Day.



“MICROB DAY: PERMULAAN YANG HAMBAR TETAPI PENGAKHIRAN YANG BERJAYA”

SAYEDA ZAINAB, RABU: Baru-baru ini, pelajar-pelajar tahun 3 Universiti Kaherah telah mengadakan satu program akademik di bawah seliaan AJK Akademik Gen 09, Ahmad Zulfahmi bin Sha’ari yang bersifat “tutorial” atau perbincangan bagi kos mikrobiologi. Program tersebut yang diberi nama “Microb Day” telah diadakan di Bait Langit Ke-7 dan di bawah kendalian pengarah merangkap Subjek Master Microbiology, saudara Muhammad Afiq Hidayat bin Mohamed.
Menurut iklan yang telah digembar-gemburkan di laman web social “Facebook” dijadualkan pada asalnya untuk bermula sebaik sahaja azan Maghrib dikumandangkan dengan aktiviti solat Maghrib berjemaah pada jam 5.00 petang, namun disebabkan beberapa masalah teknikal, “Microb Day” terpaksa ditunda dan akhirnya bermula kira-kira jam 6.30 petang sebaik sahaja pelajar-pelajar selesai menunaikan solat Isyak berjemaah. 
















               Program tersebut telah dimulai dengan agenda makan malam berjemaah, telah dibahagikan kepada 2 sesi yang berbeza, sesi “tutorial” dan sesi kaji soalan. Kedua-dua sesi tersebut telah diketuai oleh “tutor” yang telah dilantik oleh pengarah iaitu saudara Muhammad Suaidi bin Mohamad Sazali, Muhammad Zharief Afzal bin Md Kassim dan juga pengarah sendiri. Para pelajar yang hadir diberi kebebasan untuk memilih “tutor” yang mereka sukai seterusnya dapat menfokuskan lagi ilmu yang hendak disampaikan oleh “tutor” kerana bilangan pelajar yang sedikit bagi setiap kumpulan tersebut.        
Dalam ucapan perasmian yang disampaikan oleh pengarah, beliau menjelaskan konsep perbincangan yang diguna pakai ialah berbentuk “tutorial” sama seperti konsep kelas “tutorial” di universiti-universiti tempatan.  Beliau tuut memberitahu bahawa perbincangan yang diadakan pada hari ini akan mengfokus kepada “Basic Bacteriology” dengan memberi tumpuan yang lebih kepada topik 8 dan 9. Selain itu, beliau turut menegaskan bahawa perbincangan yang bakal dijalankan bersifat dua hala dan memerlukan kepada kerjasama dan juga kebersamaan para pelajar dalam memanfaatkan lagi perbincangan tersebut. Beliau turut menasihatkan agar pelajar tidak terlalu bergantung kepada “tutor” tapi berusaha berkongsi dalam menjayakan “tutorial” tersebut.
Pelbagai respon positif  yang telah diberikan oleh para pelajar yang turut serta dalam program tersbut antaranya saudara, Muhammad Syiham bin Rosli, yang mengatakan secara keseluruhan beliau berpuas hati dengan program tersebut dan menekankan agar konsep “perbincangan dua hala” sentiasa disemat di minda pelajar agar program tidak berubah menjadi seolah-olah menerima tunjuk ajak pensyarah di kelas. Selain itu, saudara Ahmad Shahir bin Nazari mengulas bahawa beliau merasakan keseluruhan program adalah baik namun susun atur cara majlis kurang jelas menyebabkan para pelajar lari dari fokus. Beliau turut mengatakan tayangan cerita sedikit hambar.

  















Secara keseluruhan, program “Microb Day” sangat bermanfaat dan pelbagai faedah yang diperoleh oleh pelajar-pelajar yang hadir. Namun, pengarah turut memesan agar program ini menjadi tolakan untuk kita lebih berusaha untuk mengulang kaji matapelajaran yang dikatakan “killer subject” ini. Penulis serta ramai lagi pelajar mengharap program-program seperti ini dapat dijalankan lagi dan tidak tertakluk kepada subjek “Microbiology” sahaja tetapi turut kepada subjek-subjek lain. Masih terdapat lagi ruang-ruang pembaikan dan penambahan yang boleh dilakukan agar kebaikan secara maksima dapat diberikan kepada ahli Gen 09 ini. Berita dilaporkan oleh wartawan Gen 09, saudara Ahmad Naufal bin Basri.
Gen09 GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: