Tuesday, November 20, 2012

Visa dan kaifiatnya


Panduan Memperbaharui Visa

A. Untuk memperbaharui visa 

Item yang diperlukan 

1. Passport yang sah tempoh lakunya 
2. Salinan muka depan passport 2X
2. Salinan visa yang lepas 2X [ kalau kali pertama buat tak perlu
3. Salinan cop masuk ke mesir yang terbaru 2X
4. Salinan muka depan passport lama [ bagi sesiapa yang visanya terletak di passport lama ] 2X
5. Syahadah yang sudah siap bercop pada tiga tempat;nama sendiri,gambar,bawah syahadah *
6. Salinan syahadah 2X
7. Borang permohonan visa yang sudah berisi dan bergambar **
8. Salinan kad pelajar [kerneh] 2X
9. Kad pelajar ***

*syahadah perlu diminta di syuun tullab [pejabat pelajar]
pejabat buka pukul 9 -3
pergi ke kaunter mengikut tahun pelajaran anda
cakap ' aiz syahdah li tagdid iqamah'
nanti dia akan minta gambar sekeping untuk ditampal
dia akan minta kerneh sebab nak tengok nama dalam arab
lepas itu dia akan tanya ' aid millad ?'
sila nyatakan tarikh lahir anda dalam bahasa arab
contohnya " sittah, shahr ehdasyar, wahid wa tis'in"
kemudian dia akan beri borang dan menyuruh anda menulis nama anda dalam rumi di atas nama anda dalam jawi
kemudian serah semula kepada dia
dia akan isi borang tersebut dan beri borang yang belum bercop kepada anda
anda kena jumpa dengan bos kerani;makcik yang duduk dekat sebelah pejabat tahun 1
dia akan cop syahadah anda di tiga tempat;nama, gambar dan ruangan tandatangan di bawah
anda akan dapat syahadah yang sudah siap dan boleh digunakan untuk memohon visa

**borang ini boleh didapati di pejabat imigresen berdekatan dengan kaunter 31
boleh diambil banyak, jadi ambillah untuk ahli beit anda sekali [ aku ambil siap-siap untuk stok 6 tahun haha ]

*** kebiasaannya dia tak minta pun.
tetapi incase dia minta bawa sajalah

akhir sekali masukkan kesemua item tadi ke dalam satu file untuk memudahkan urusan

B. Ke Mogamma'
naik metro turun di sadat
naik ikut jalan kasr el aini
anda akan sampai betul-betul depan Mogamma

C. Membeli stem
pergi ke kaunter 44
beli setem berharga 8 genih
setem dalam arab " tawabe'
dah beli simpan elok elok nanti nak beri pada makcik visa

D. Hantar borang
beratur dan hantar borang anda di kaunter 31
sila pastikan borang anda siap sejak dari rumah
tak payah nak mengada tulis dekat situ
keluarkan semua item [termasuk passport, kerneh tak perlu beri dulu] dari fail anda dan beri pada makcik di kaunter tersebut
sertakan sekali setem anda
dia akan isi dan tuliskan tarikh pada passport anda
dan dia akan suruh anda tuntut passport anda seminggu/10 hari/2minggu
[ ada khilaf di sini, mak cikitu kata seminggu tadi, ada senior kata 10 hari, tahun lepas aku pergi lepas 2 minggu
ikutlah memana pun yang hang rasa yakin
nak selamat ambil 10 hari ]

E. Ambil visa
pergi ke mogamma' setelah habis tempoh menunggu 7/10/14 hari
pergi ke kaunter 44 untuk beli setem 83.10 LE
tetapi kita akan bayar 83.25 LE
kemudian bawa ke kaunter 39
serahkan passport dan setem tadi
dia akan ambil passport anda dan menyuruh anda tunggu 2 jam
eloknya pergi kelas ke
makan hardess ke
ikutlah yang mana pun
janji bukan makanan boikot
selepas 2 jam pergi semula ke kaunter
ambil passport anda
dan walla
siap !

tahun depan kena pergi lagi

p/s: yay siap !
tetiba aku rajin buat benda ini







beruanglegend GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

6 comments:

Afif Fahim MD said...

Abul, mogamma tu buka weekdays je ke? Dabtu atau jumaat buka x?

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

tak buka rasanya
buka ikut hari pejabat
jumaat sabtu tutup

Ammar Hamzah said...

perfect gila abul

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

itu dia muka ammar
macam terung

luis suarez said...

abul cabai

Abul Akmal Arif Bin Anuar said...

oi wafi !