Tuesday, April 16, 2013

Jauhar - Kemahiran Insaniah (April/2013 Edisi 19)




Assalamualaikum w.b.t

      Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasullulah s.a.w, ahlul beit dan para sahabat. Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk bertemu kembali dalam   Jauhar edisi ke 18. Sebagai kesinambungan kepada tema membaca (input) pada edisi yang lepas, Jauhar kali ini akan berbicara tentang kemahiran    insaniah (output). 
     Kita sebagai pelajar dan bakal bergelar seorang doktor seharusnya sudah berjaya menguasai             kemahiran insaniah ini. Seperti yang kita ketahui,    kebanyakkan para graduan sering dikatakan tidak mempunyai pakej yang lengkap untuk memasuki alam pekerjaan kerana tidak mempunyai penampilan diri yang baik, kurang kemahiran berkomunikasi  dan     penguasaan bahasa, kurang kemahiran sosial dan    kurang bermotivasi. Memang terasa pedas, tetapi  itulah kenyataannya.
      Persoalannya, apa itu kemahiran insaniah?         InsyaAllah, Jauhar kali ini akan cuba mengupas lebih lanjut tentang isu ini. Antara objektif yang cuba dicapai ialah:

 1. Memberi pendedahan kepada ahli tentang           kemahiran insaniah dan kepentingannya.
 2. Menggalakkan ahli menambah keyakinan diri dalam meluahkan pendapat dengan berhikmah, bijak dan      beradab.
 3. Mempersiapkan diri menjadi graduan perubatan yang berkeyakinan dan serba boleh.
 4. Memberi kesedaran dan meningkatkan kemahiran interpersonal terutamanya kemahiran komunikasi.
 5. Memahami potensi diri sebagai agen perubah.
    
Maka dikesempatan ini, kita haruslah mengambil    ruang dan peluang yang ada untuk mempersiapkan diri agar menjadi graduan kelas pertama,  insyaAllah. Selamat membaca dan mempraktikkannya!


Gen09 GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: