Tuesday, January 1, 2013

Kisah Pencuri Kurma



Pada suatu hari, Abu Hurairah ditugaskan untuk menjaga kurma orang berzakat. Tiba-tiba datang seorang tua lalu terus mengambil buah kurma dan memakannya. Abu Hurairah menangkap org tua itu untuk mengadap Nabi Muhammad S.A.W.

Tetapi, org tua itu mengeluh dan minta dikasihani dengan berkata dia seorang yang miskin dan sangat memerlukan makanan. Mendengar kata-kata itu, Abu Hurairah berasa kasihan dan melepaskannya. Esoknya Abu Hurairah ditanya Nabi apakah yang telah dilakukan semalam dan Abu Hurairah memberitahu apa yg berlaku. Nabi berkata malam ini orang tua itu akan datang lagi.

Mendengar kata-kata Nabi, Abu Hurairah berjaga malam itu dengan bersunggguh-sungguh dan terbukti org tua itu datang lagi dan mengambil kurma dengan kedua belah tangannya. Abu Hurairah segera menangkapnya untuk mengadap Nabi tetapi orang tua itu meminta maaf dan berjanji tidak akan datang lagi. Abu Hurairah berasa kasihan dan melepaskannya.

Esoknya, Abu Hurairah ditanya lagi oleh Nabi dan Abu Hurairah menceritakan hal itu. Nabi berkata bahawa org tua itu berdusta dan akan datang lagi malam ini. Kata-kata Nabi memang benar, orang tua itu datang lagi dan mengambil kurma dengan lagi banyak. Abu Hurairah segera bertindak menangkapnya. Lantas dia meminta maaf. Tetapi kali ini Abu Hurairah tidak mahu melepaskannya dan berkata kamu tidak menepati janji.

Orang tua itu menjawab,jika kamu lepaskan aku, aku akan mengajarmu doa yang sangat berguna kepadamu. Abu Hurairah bertanya apakah doa itu. Jawab org tua itu,

”Jika kamu akan tidur di tempat tidurmu, bacalah Ayat Kursi. Sesungguhnya kamu akan dijaga oleh malaikat yang ditugaskan Allah untuk menjagamu. Dan semalaman itu kamu tidak akan didekati syaitan hingga pagi.”

Esoknya, seperti biasa Nabi bertanya perihal semalam dan Abu Hurairah berkata dia telah diajar doa yang sangat berguna. Nabi bertanya apakah doa itu. Abu Hurairah menjawab, bacalah Ayat Kursi sebelum tidur. Nabi berkata, "Dia telah berkata benar kepadamu padahal dia adalah pendusta. Tahukah kamu siapa orang itu?" Nabi bertanya.

“Allah dan Rasul-Nya yg lebih mengetahui”, kata Abu Hurairah.
“Ketahuilah Abu Hurairah, orang tua itu adalah syaitan”. Kata Nabi.

Kesimpulannya sahabat2 skalian, rajin-rajinkanlah diri untuk membaca Ayat Kursi sebelum tidur. Moga2 tidur kita diredhai Allah...

By : N Madihah
iekichan GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: