Saturday, July 28, 2012

AKU LIHAT ISLAM SUBUR DI SELANGOR


Jika Kelantan menggariskan 5 kempen bersempena Ramadhan sebagai usaha kerajaan menghidupkan bulan yang berkat ini, disamping program Qaryah Ramadhan, Selangor pula istiqamah dengan merealisasikan misi “BALDATUN TOYYIBATUN wa RABBUN GHAFUR”.

Malah, dikhabarkan  bahawa bilangan ustaz untuk menerima jemputan-jemputan ceramah Ramadhan di Shah Alam dan sekitar Selangor sangat tidak mencukupi.  
Tanyakan sahaja bila waktu yang bersesuaian untuk anda hadiri, jika tidak sesuai di Masjid A, sudah tentu Masjid B,C atau D sedia menanti anda dengan taman-taman syurga mereka.

Kata Imam Ahmad Ibn Hanbal, ketika ditanya seseorang tentang jalan menuju tuhan, berikut jawab imam Ahmad:-

“Jalan menuju Allah itu, lebih banyak jalannya jika dibandingkan dengan nafas-nafas setiap manusia.”

Maka beruntunglah rakyat,berbahagialah manusia, jika pemimpin mereka sendiri bersungguh-sungguh mengajak dan menghidangkan jalan menuju tuhan. Tinggal sahaja persoalannya, adakah kita sebagai rakyat bersungguh-sungguh dalam mencari cinta Tuhannya terutama saat Ramadhan menjelma?

ibunda tercinta sahabat gen9 (aimatnuddin husairi hussain) di Qaryah Ramadhan 2012, Kelantan. 

RAMADHAN YANG BERBAKI
 Sedar mahupun lena, hakikatnya Ramadhan tahun ini sudah berkurang bilangan harinya. Seminggu (7 hari) yang kita lalui, menandakan semakin hampir untuk kita bertemu fasa kedua bulan barakah ini.

Jika 10 hari terawal disebutkan satu hadith riwayat Salman Al-farisi (taraf hadith dhoif) sebagai fasa memburu rahmat, adakah kita telah benar-benar memburunya? Adakah kita faham pentingnya rahmat Allah sehingga kita perlu memburunya?

Mafhum hadith sohih riwayat Muslim, dari Jabir r.a telah berkata Rasulullah:

“Bukanlah Amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata RAHMAT Allah SWT sahaja”


KESIMPULAN : BAGAIMANA  RAMADHAN  KITA?

Sesuai dengan umur 21 tahun, dengan rata-rata semakin ramai mula menginjak ke alam rumah tangga,maka persoalan bagaimana ramadhan kita pada tahun ini wajar direnung dan diberikan jawapan yang membanggakan. Bukan untuk orang lain, tapi untuk diri sendiri yang terlalu ingin melihat syurga Si Pencipta.

Beberapa solusi untuk memantapkan ramadhan yang berbaki perlu di senarai dan dilakukan dengan azam yang tinggi. IF YOU FAIL TO PLAN,THEN YOU ARE PLANNING TO FAIL.

Sudah tentu, FAIL dalam peperiksaan bukan keinginan kita, ini kan pula Ramadhan.

Ahli batch Gen 9 iftar (ammar hamz, wawan, hanif, farhan) di Masjidilharam, Ramadhan 2011.  



 SOLUSI CONTOH UNTUK PANDUAN BERSAMA

(Gearing up for Ramadhan methods)

Tarawikh 8 rakaat -> tarawikh 12 atau 16 rakaat
Qiam 2 rakaat -> qiam 4 rakaat
Tadarus Al-Quran  4 Maqra’ -> Tadarus Quran 6 atau 8 maqra’
Sedekah harian RM 1 -> sedekah harian RM 5 atau RM 10
Solat taubat malam sebelum tidur malam-> solat taubat siang (cth: waktu dhuha) dan malam
Dan lain-lain.


-afiquehidayat-


afiquehidayat GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: