Monday, March 12, 2012

LA TAHZAN



Bismillahirrahmanirrahim…….

Pertamanya,sy nak ajak shbt2x semua dan diri sy sendiri mengucapkan Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah , syukur yg tidak terhingga atas SEMUA nikmat yg ALLAH telah kurniakan sejak kita dilahirkan di muka bumi sehinggalah saat ini. Jangan lupa sedekahkan sekalung al-fatihah buat sahabat kita, Allahyarhamah Fatin Fasihah dan Allahyarham Ilham Ellani yg telah dijemput ilahi,semoga di syurga nanti kita bertemu kembal,insyaAllah.Sesungguhnya,kematian adalah satu perkara yang pasti bagi semua makhluk yang diberi pinjaman nyawa olehNya.

Saya rasa belum terlambat untuk mengucapkan tahniah dan syabas kepada sahabat2x gen09 yang mendapat keputusan cemerlang dalam midyear exam baru-baru ni.Kepada sahabat2x yang mendapat result yang kurang baik,jangan bersedih dan teruskan mencuba dan berusaha.Kejayaan sesungguhnya hak milik semua orang tapi mungkin belum sampai giliran kita lagi.Jadi,saya memilih tajuk “LA TAHZAN” untuk mengajak sahabat2x gen09 dan saya sendiri muhasabah semula apa kelemahan kita,langkah seterusnya dan jangan bersedih dengan apa yang Allah bagi sebaliknya sabar dan bersyukur.

KEJAYAAN DAN KEGAGALAN SATU UJIAN,JANGAN BERSEDIH

Firman Allah dalam surah Al-baqarah,ayat 216 berbunyi:

“Diwajibkan atas kamu berperang,padahal itu tidak menyenangkan bagimu.Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui.”

Mungkin sahabat2x semua sudahpun “familiar” dengan ayat ni.Tapi,bagi pandangan saya,kalau kita hayati maksud ayat ni,Allah benar2x memujuk hambaNya supaya jangan bersedih terhadap ketentuan Ilahi.Saya bukanlah orang yang layak untuk mentafsir al-Quran,tetapi saya rasa saya dipujuk bila saya sedang bersedih.Memang lumrah kehidupan,tak semua yang kita impikan akan tercapai dengan senang .Mungkin kita suka dengan kejayaan dalam peperiksaan,tapi mungkin kita akan menjadi lalai,overconfident,bongkak,riak,takbur,sombong dan sebagainya.

Jadi,apabila kita diuji dengan kegagalan,janganlah kita terlalu bersedih,sehingga kita lupa nikmat –nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita dan terlalu cepat berputus asa.Sesengguhnya Allah melihat pada usaha,bukan natijah.Sesungguhnya kejayaan yang kita kejar sebagai hamba Allah yang lemah ialah kejayaan di akhirat,bukan dunia semata-mata.Oleh itu,janganlah kita terlalu cepat berasa sedih dan mulakan dengan langkah baru,perbaiki segala kelemahan yang ada,tingkatkan usaha menjadi hamba Allah yang terbaik supaya kejayaan dunia akhirat tu akan menjadi milik kita semua.InsyaAllah.

Bagi sahabat2x yang diuji dengan keputusan yang cemerlang,janganlah kita lupa untuk membantu sahabat2x yang lain,sekurang-kurangnya,doakan kejayaan sahabat2x dalam solat.Pada pendapat saya,sebenarnya,ujian dalam bentuk kejayaan lagi sukar daripada ujian kegagalan kerana kita lebih mudah berasa takbur,riak,sombong,lupa diri,terlalu selesa dan sebagainya.Hidup ini ibarat roda,kadang-kadang,kita di atas,dan kadang-kadang,kita di bawah.pepapath BI,win some,lose some.

Janganlah kita memandang rendah terhadap kemampuan orang lain kerana boleh jadi,orang yang berada di bawah kita akan lebih Berjaya daripada kita pada masa depan.Cuba kita ingat semula kisah arnab dan kura-kura.Lambat tak semestinya gagal,laju tak semestinya Berjaya.Oleh itu,point saya di sini ialah kejaayan juga sebenarnya ujian Allah kepada hambaNya untuk melihat sejauh mana hambanya rasa bersyukur dan memanfaatkan kejayaan tersebut .

Sekali lagi,jangan bersedih,sahabat-sahabatku,bangun,dan terus bangun.Teruskan melangkah sedikit demi sedikit walaupun pelbagai onak duri,kadang-kadang terjatuh, tersungkur, sakit, luka, menangis, jangan biarkan begitu sahaja. Bangun semula,pandang ke depan,jangan toleh ke belakang, jangan ambil shortcut,jangan ambil u-turn,teruskan berjalan sampai ke garisan penamat. insyaAllah,berjaya. Amin,ya rabb.

Ingin saya berkongsi sedutan dialog dalam satu drama korea,DREAM HIGH 1,dialog ni antara seorang guru dgn pelajarnya,Go Hye Mi(heroin),yang berputus asa.

“Your tv drama does not end here,if it goes on,it will have a different storyline.

You recognize your mistakes,then you reflect on your actions,correct your mistake and grow up.

What if the story has not reached its climax?The lead of this tv drama will be you.It is a long way till this tv drama ends.So don’t feel anxious because you cannot speed it up.

If you walk slowly,you will achieve more than those moving too fast.If you ask me out of the two,which will grow and gain more?I think that it is the one who walks slower but gains to see more.”

Bagi sahabat2x yg suka dengar lagu semasa sedih,dengarlah lagu Sheila majid ni.Tajuknya hitam putih kehidupan.Lagu ni,walaupun simple tapi mesejnya amat mendalam.

Lihatlah sekitar alam
Dunia luas terbentang
Langit tinggi kebiruan
Pohon-pohon kehijauan
Hembusan bayu yang menyegarkan
Dengarkan di sana-sini
Beburung riang menyanyi
Berbunga aneka warna
Sumber kedamaian jiwa
Mensyukuri nikmat Maha Esa
Begitu berharga kehidupan ini
Bagi mereka yang tahu menghargai
Mengapa terdorong oleh perasaan
Kalau turutkan hati diri menjadi korban
Tiada yang dapat lari dari masalah diri
Hadapi lah dengan tenang
Tiap cabaran yang datang
Atasinya dengan keimanan
Sekadar buat renungan
Untukmu teman tersayang
Hitam putih masa depan
Sendirian menentukan
Hidup ini usah persiakan


Saya rasa setakat ini sahaja nukilan saya. Harapan saya agar kita semua jangan sekali-kali rasa putus asa@futur di pertengahan jalan.Marilah kita sama-sama tingkatkan usaha,perbaiki kelemahan diri kerana kita adalah khalifah Allah di muka bumi ini.Kalau kita tidak berjuang menegakkan agama Allah,siapa lagi? Jadilah seorang individu muslim yang tekun menuntut ilmu dan sama-sama menyumbang untuk kemenangan Islam kerana kemenangan Islam itu pasti,cuma yang menjadi persoalan adakah kita antara penyumbang kemenangan itu?? Rugilah kita sekiranya tidak tergolong dalam golongan yang berjihad di jalan Allah dan tidak menyumbang dalam kemenangan Islam.

So.apa tunggu lagi??jom study!!!....



By : Mastura binti Bukhari

Credit to : Jabatan Motivasi

Biro Akademik

PERUBATAN

dr.mastura GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

2 comments:

Naqıyan Anıs said...

Comel lah Mastura... n_n

Siap bagi lagu Korea lagi. Haha!

Nice one,thanks. Bukan senang nk jumpa org pandai bg kata-kata semangat ni. =')

mastura said...

hahaha...tak sangke naqiyan anis puji i....welkem2x,no prob...rase nak bertukar kos jadik pakar motivasi jerr pasni....ahakkkss,.