Friday, October 21, 2011

Rahmah


(cerita di bawah adalah rekaan semata-mata. Jika terdapat persamaan maka ia adalah kebetulan)



“Eh, Mat kau nak keluar ke?” soal Din.

“ Ye, kenapa?” jawab mat acuh tak acuh.

“ Kau balik rumah bila ye?” tidak menjawab soalan sebaliknya menambah lagi soalan.

“ Agak-agak pukul 12.30. Emm… mungkin tak balik kot. Kau jagalah rumah ye..” ujar Mat.

“ Ok bye. Kalau nak balik call dulu. Aku selak pintu dari dalam” balas Din.



Tidak lama kemudian kedengaran bunyi pintu ditutup. Setelah itu Din pun berlegar-legar seisi rumah. Di selidiknya setiap isi rumah termasuk tandas, dapur mahupun bilik-bilik teman serumahnya. Setelah puas menyelidik dan memastikan tiada individu lain yang berada di dalam rumah melainkan dirinya dan Mimi, kucing peliharaan Mat, dia menarik perasaan lega.

“FUHH!!! Line clear!!!! Boleh la aku layan ‘benda’ tu” getus hati Din.

Din akhirnya mengeluarkan Macbook Air hadiah daripada ayahnya. Kemudian jarinya pantas menekan papan kekunci dan menaip sesuatu. Tidak beberapa lama kemudian dahinya berkerut dan dia mula menekan papan kekunci semula sambil tangan kanannya ligat memainkan tetikus.









"@$%^&*#!!!!!!! Time ni lak internet nak putus!!! @#$%^&!!! "hambur Din.

Dia bergegas ke ruang tamu untuk memastikan punca sebenar masalah yang berlaku. Diselidiknya modem putih yang terletak dibawah meja. Tiada masalah. Dicabut semua wayar dari modem tersebut dan dipasangkan semula tidak beberapa lama kemudian. Kemudian dia kembali ke biliknya bagi menyambung ‘hajat’ yang tidak terlunas.

Yes!!! Ada gak akhirnya”

Tidak beberapa lama kemudian dia mengerutkan dahinya kembali. Masalah yang sama berulang kembali. Entah dari mana puncanya dia tidak pasti. Hendak kata selalu berlaku tidak pula. Kalau nak kata bil telefon dan internet tidak dibayar, baru sahaja semalam dia membayarnya. Jika modem pula yang rosak, baru sebentar dia membelek modem tersebut. Apa punca sebenar kepada masalah ini?


*********************************************************************************

Rahmah pengelak mungkar.



“….Itulah sebenarnya salah satu daripada RAHMAH Allah yang kita terlepas pandang. Selama ni kita selalu fikir rahmah Allah berlegar- legar daripada pemberian nikmat dan terlepas dari bala atau musibah. Bukankah Rahmah Allah itu luas? Hatta sehingga hamba-Nya hendak melakukan maksiat pun kadang-kadang kala disusahkan oleh Allah. Sebagai misalan, kalau nak mengumpat time tu la kita nak sakit gigi, nak meniru dalam dewan peperiksaan masa tu jugalah nota kita hilang atau jarak meja terasa jauh dan sebagainya…..”



Saya terpana seketika apabila mendengar ceramah yang diberikan oleh seorang penceramah yang pernah saya hadiri satu ketika dulu. Saya menipu jika saya katakan saya tak pernah melakukan dosa dan sebagainya. Saya manusia biasa dan tidak sunyi daripada melakukan kesilapan (tapi tidak bermakna kita boleh tegar untuk mengulanginya) dan saya rasa seolah-olah terpukul dengan beberapa siri flashback, tiba-tiba sahaja menerjah masuk ke kotak fikiran yang mengenangkan kembali rahmah yang Allah telah berikan kepada saya. Pastinya kalian ada cerita yang sama.


Rahmah dalam musibah.
































Malah ada dua peristiwa besar yang berlaku dalam diri saya pada tahun ini. Pertamanya mengenai pemergian saudari Fatin Fasihah (Al-Fatihah untuk syuhadah ini) serta disusuli peristiwa saya terpaksa menduduki semula subjek biochemistry tidak lama selepas itu (terima kasih kepada saudara Siti Khadijah bt. Daud @akak CTK yang mengingatkan saya mengenai peristiwa ini dalam majlis GLOW with FLOW). Ya ia sangat sedih dan mengejutkan. Bagi orang semuda kita dan dalam kalangan kita ini telah Allah seru untuk kembali kepada-Nya. Dan lagi pedih serta mengejutkan bagi saya, subjek yang saya paling gemari malah tahun sebelumnya (tahun 1) saya berhasil mendapat mumtaz tapi sebaliknya saya mendapat rasib tahriri.

Benar !!!. Semalam telah menjadi sejarah seperti kata akak CTK. Beliau tidak rasa segan dan rendah diri untuk menyebut kisahnya yang terpaksa menduduki semula peperiksaan bagi subjek Mikrobiologi, tapi sebaliknya mengungkapkan bahawa sejarah yang berlaku adalah untuk dijadikan pengajaran dan muhasabah. Bermuhasabahlah bila ditimpa musibah. Kerana dengan itu baru kita sedar bahawa musibah yang ada ada pastinya bersebab (samada penguji atau penguat iman, kafarah dosa dan sebagainya) dan apa yang pasti adalah rahmah untuk kita kembali padanya dalam maksud untuk kembali melaksanakan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Maka rugilah jika kita merungut dan bersungut mengenai rahmah yang Allah telah ‘hadiahkan’ . Saya pasti kalian ada peristiwa yang lebih kurang sama.

Rahmah dalam susah.

“Susahnya nak study untuk tahun 3 ni, subjek berat ngan masa tak cukup pulak tu..”
“Susahnya nak handle unit-unit PERUBATAN, orang lain duduk lepak lepas tu tau komen je..”
“Susahnya nak wujudkan biah solehah dalam rumah ni, hedonist ade, fasiq ade, hipokrit pon ade…”

ARRGGGHHHHHHHHHHHH!!!













Bak kata pepatah “ bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian”. Senang sungguh mengungkapkan kalimah ini tanpa merasa sendiri beban di pundak orang yang menangggungnya. Ya kita boleh mengeluh ( walaupun tidak sebenarnya) tapi sampai bila. Adakah sebenarnya kita telah mencuba? atau jika kita telah mencuba adakah kita buat sehabis baik? Kesilapan kita adalah kita lebih memikirkan hasil yang berlaku daripada usaha kita yang tidak seberapa sebenarnya. Sedangkan kita tahu hasil dan natijah itu akan ditentukan oleh Allah. Misalannya bimbang tidak mumtaz dalam peperiksaan, unit dan tugasan gagal dijalankan dan rasa ‘syurga’ didalam rumah yang diidam menjadi neraka.
Maka fokuslah kepada benda yang pasti iaitu usaha dalam masa yang sama kita berharap dan berdoa kepada Allah terhadap benda yang belum pasti iaitu natijah usaha kita. Sebenarnya perkara-perkara diatas adalah antara yang saya alami dan pastinya kisah yang sama berlaku dikalangan kita. Sehebat mana pun kita, usaha kita tetap terasa kerdil dengan kudrat dan iradah Allah S.W.T. Maka dengan itu kita akan kembali kepada Allah dengan sebenar-benar kembali, dengan harapan rahmah Allah menaungi dalam sepanjang hidup kita. Sekian. Wassalam.



Salam perkenalan.

Ini merupakan penulisan pertama berbentuk artikel dalam sepanjang hidup saya bertujuan untuk disiarkan didalam blog ini. Jika tersalah bahasa, tersilap cara maka harap dibetulkan. Maklumlah budak baru. Penulisan yang tidak bermaksud apa-apa selain ingin menurut perintah Allah dalam berpesan-pesan dengan kebaikan. Harapan yang tinggi daripada saya agar penulisan ini bukan sekadar bacaan biasa, tapi akhirnya dapat menyentuh kalbu bagi orang yang alpa, mengejutkan orang yang lena, memberi teguh kepada orang yang bersungguh.

Untuk apa sekadar Tahu

Kalau tidak melahirkan Mahu
Apa guna TAHU dan Mahu
Kalau tidak melahirkan Mampu.
futureavicenna GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

9 comments:

beruanglegend said...

awwwww~~

Anonymous said...

artikel yang menarik...sama2 muhasabah diri balik..

Anonymous said...

artikel yang menarik...sama2 muhasabah diri balik..

Anonymous said...

nice!

M said...

Padat, penuh mesej yang terus sampai point nya. Tahniah dan terima kasih atas pesanan.



p/s: bila aku nak post pula? Grr

Anonymous said...

Aaarghh..

Anonymous said...

terima kasih ats peringatan..

nurul atiqah mohd azman

Anonymous said...

chaar..
si din tu nk wat ape sbnrnye??
terkeliru sket ambe

Unknown said...

Din tu nak main CrossFire.