Wednesday, September 14, 2011

LAPORAN MAJLIS GEN IX RIANG RIA SYAWAL “UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA”


Pada 15 Syawal 1432 Hijrah bersamaan 13 September 2011 Masihi yang lepas, siswa Gen IX telah mengadakan satu majlis sambutan Hari Raya bertempat di rumah saudara Syiham di Sayyeda Zainab.
Majlis tersebut telah dicadangkan oleh saudara Ahmad Kamil dan saudara Syiham lalu dipanjangkan kepada pemerhatian Ketua Batch, saudara Ahmad Aizzuddin. Beliau kemudiannya melantik saudara Amir Asymunir menjawat jawatan pengarah program dan beberapa siswa lain sebagai ahli jawatankuasa (AJK) pelaksana program. Pembahagian tugas merangkumi Bendahari, AJK Main Masak-Masak, AJK Beli Barang, AJK Pengisian dan AJK Persiapan Tempat.

Persiapan majlis bermula pada petang sehari sebelum majlis dengan pembelian bahan-bahan masakan. Seterusnya, AJK Main Masak-Masak mula memainkan peranan usai selesai solat Isyak sehingga sebelum Zohor pada keesokan harinya. Nasi, lauk-pauk dan minuman telah dimasak dan dibancuh di rumah saudara Syiham manakala, persiapan kuih dibuat di rumah saudara Naufal yang hanya bertentangan dengan rumah tempat majlis dijalankan. Semua makanan dan minuman mula dihidangkan sejurus sebelum azan Zohor berkumandang.


Tetamu yang telah dijemput melalui medium Facebook dan jemputan lisan mula kelihatan sekitar jam 12.15 tengahari. Tetamu yang hadir teruja dengan menu yang pelbagai, menarik dan lazat serta menyelerakan iaitu Nasi Hujan Panas, Nasi Minyak, Ayam Masak Merah, Rendang Daging, Acar Sayur-Sayuran, Kuih Cek Mek Molek, Pisang dan Air Oren Ais. Di samping menikmati kelazatan makanan yang terhidang, mereka turut disajikan dengan halwa telinga iaitu lagu Desa Tercinta dendangan Nora yang menjadi lagu tema majlis tersebut. Antara tetamu keraian yang turut hadir memeriahkan majlis, menceriakan suasana adalah saudara Syafiq Presiden PERUBATAN serta EXCO-EXCO PERUBATAN yang lain seperti saudara Ridzuan, saudara Abdul Rahim dan saudara Hafizi. Tetamu yang bertandang dianggarkan sekitar 100 orang. Turut merasa penangan masakan siswa adalah siswi yang masih berada di Mesir apabila beberapa siswa telah ditugaskan menghantar makanan kepada wakil siswi.

Tetamu yang terakhir mula meninggalkan majlis sekitar jam 5.15 petang dan majlis tamat secara rasmi usai azan Maghrib berkumandang. Sebelum pulang, tidak kurang belasan tetamu sempat bertanyakan kemungkinan siswa Gen IX dapat mengadakan khidmat catering dan mereka berharap majlis seumpama ini dapat dijalankan lagi pada masa akan datang. Akhirnya, ternyata tema Ukhuwah Fillah Abadan Abada yang telah dicanang-canangkan sesuai dan tepat dengan majlis ini.

Disediakan oleh, Syawal 1432 Hijrah
Afifi Syamil Bin Abdul Razak
Wakil AJK Pelaksana Program,
Gen IX Riang Ria Syawal.


Menu yang berbagai.
Kedatangan Presiden Perubatan.

DJ yang menyerikan majlis.
Sekitar Majlis.

Salam Aidilfitri daripada kami di Mesir.
Anonymous GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: