Tuesday, April 5, 2011

Ceritera Hati AHEAD




SEDAR DIRI

‘Eh, layak ke aku berada dalam batch ni…?’
Entah kenapa sejak beberapa minggu ni, persoalan ini sering bermain di fikiran.
‘Apa sangatlah sumbangan aku dalam batch ni jika nak dibandingkan dengan orang lain’
Apa je yang aku reti…
Menguruskan acara??
Bahas??
Pidato?? Semua tak reti..
(Masih dalam mood kagum melihat rakan-rakan berbahas dan berpidato malam semalam)
Buat video??
Bolehlah.. Tapi tak adalah hebat sangat.
Dan persoalan utama di dalam benak fikiran ini .… ‘Siapakah aku dalam batch ini?’
Kita sering bertanya ‘Apakah yang aku dapat dalam batch ni?’
Tapi pernahkah anda bertanya ‘Apakah sumbangan aku dalam batch ini?’
Dengan memegang moto hidup Ustaz Hasrizal Abdul Jamil ‘Erti hidup pada memberi’,
Saya cuba tolong mana yang boleh… mana yang saya reti, saya cuba buat.
Apa yang penting, kita perlu sedar siapa diri kita dan gunalah kelebihan yang anda ada untuk memberi manfaat kepada orang lain. Saya percaya rakan-rakan GEN09 masing-masing mempunyai bakat yang tersendiri.

Saya percaya jika kita membantu orang lain, Allah akan membantu kita.
Ayuh rakan-rakan semua. Serlahkan kelebihan anda.

PETANG ITU

Beberapa minggu yang lepas, setelah keputusan peperiksaan pertengahan diumumkan, terus terang saya katakan, saya memang kecewa. Maka petang itu, saya terus mengambil keputusan untuk menelefon keluarga di Malaysia.
‘Hello, Assalamualaikum Umi, Umi sihat?’
‘Waalaikumussalam, sihat, Ijam macam mana??’
‘Alhamdulillah sihat. Ijam nak beritahu kat umi satu benda ni. Result exam dah keluar dah.’
‘Ye ke. Habis tu camna?’
‘Ijam dapat cukup-cukup makan jer… Tapi lagi rendah dari tahun lepas… Tak tahu lar umi… tahun ni rasa macam payah je.’
‘Tak apa lah ijam. Tak payah nak sedih lama-lama.. Nanti periksa akhir tahun boleh cuba lagi.. Tapi kena buat betul-betul lar. Ijam nak cakap dengan Abah ke? Abah ada kat sebelah ni.’
‘Boleh juga. Assalamualaikum Abah. Abah sihat? Abah dengar tak Ijam cakap apa kat umi tadi?’
‘Waalaikumussalam, sihat. Abah dengar. Umi pasang loudspeaker. Satu rumah boleh dengar.. Result dah keluar dah ke? Dapat berapa?’
‘ Tak tau lar… Tapi rasanya jayyid kot.. Ranking dalam 50 ke atas.’
‘Bolehlah tu.Dah bukan rezeki kita. Nak buat camna. Lain kali belajar ikut orang lain. Kalau orang lain belajar 1 jam… kita belajarlah lebih sikit..dah kita tahu kita ni lemah.. belajarlah 1 jam 1 minit ke.. tapi tak payah lah nak belajar teruk-teruk sangat sampai tidur lewat.. Makan tu jaga.. Jangan tidur lewat.. Ikut je cara orang lain.’
Entah mengapa… hati ini terasa begitu lega setelah meluahkan perasaan kepada ibu dan bapa. Apa yang nak saya nak kaitkan disini ialah sokongan itu amat penting di dalam diri seseorang.

AWAKEN, ONE HEART, ONE AIM, ONE DESTINY
Saya amat bersyukur berada dalam batch ini. Rakan-rakan sentiasa memberi sokongan yang padu. Yang lemah sentiasa dibantu. Yang lemah pula sedia membantu, insyaallah. Masing-masing bekerjasama untuk mencapai matlamat yang satu. Saya pasti semua orang ingin mendapat mumtaz di dalam peperiksaaan. Semua orang juga ingin menjadi doktor yang berjaya. Mengapa tidak kita bersama-sama menempuhi halangan selama 6 tahun setengah ini bersama-sama?
Sekian…..

Pesanan:
Penulis meminta maaf jika ada sebarang kata-kata yang menyinggung perasaan. Penulis sendiri juga sedar yang beliau bukanlah seorang yang selayaknya untuk menyampaikan segala nasihat di atas. Hanya cuba menyampaikan sedikit ilmu yang ada.
-INSAN YANG KERDIL-
NiezaM GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

6 comments:

ranking 80 ke atas.... said...

ijam spatutnye tnye ap sumbangan ijam dlm islam..........he3

belajarlah 1 jam 1 minit ke..nice!!

afiquehidayat said...

sbg teman pengembara,

aku nk ckp kt ijam,
ah,poyo ar ko.
nk mng adiah je nih.
hehehe (abis la aku after ko bce nih)

chill sudah~ 0,o

knmz2210 said...

betul, yang paling penting sumbangan dalam Islam.gud luck :D

pipacycline said...

Takde mu, kurang 3 orang peserta cooking show.
Terbaek!!!

mamat poyo said...

tulisan kena dengan situasi semasa
kalau boleh diolah dengan lebih menarik tentu lebih mantap

Nie *-_-* zaM said...

Terima kasih kepada anda yang sudi memberi pandangan... Apa yang saya nak terangkan ialah... wadah menyumbang kepada batch itu merupakan salah satu cara untuk berjuang mendapat mardhatillah... itulah pandangan saya..