Tuesday, April 5, 2011

A.H.E.A.D.



assalamualaikum..wtb

A.H.E.A.D. = awakening: 1 heart 1 aim 1 destiny

mesti ada di antara kita tertanya-tanya kenapa tema ini dipilih untuk tema karnival batch yang pertama kali diadakan oleh pengurusan GEN09. malah, saya sendiri turut tertanya-tanya. namun di sini, saya akan cuba untuk berkongsi pendapat mengenai tema ini.

jika kita lihat secara menyeluruh atau amnya, tema ini jika disebut secara sepintas lalu kedengaran seakan-akan AHEAD(KEHADAPAN) dan A HEAD (1 KEPALA).namun, kedua-dua perkataan ini mempunyai satu ikatan yang jika kita dapat lihat secara simbolik adalah kesatuan dan kejayaan atau kemajuan. tapi persoalannya bagaimana kita dapat melihat perkaitannya.jika kita lihat di sini, adalah satu keperluan untuk kita mempunyai satu fikrah dan kesefahaman untuk mencapai kemajuan dan kejayaan. perkara ini kita dapat lihat melalui bukti yang ditunjukkan oleh semua ajk yang terlibat dalam menjayakan karnival ini.malah kita dapat melihat bagaimana kerjasama berjaya diwujudkan antara pihak ikhwah dan akhwat yang akhirnya berjaya juga menjayakan karnival ini.

sekarang mari kita lihat atau meneliti makna tema ini secara satu per satu. agak-agak la kan, kenapa perkataan awakening diletakkan di hadapan terlebih dahulu? hal ini adalah kerana kita cuba untuk menyemarakkan semangat yang telah kita wujudkan dari tahun lepas...jika kita lihat di sini, kita bukannnya cuba untuk mewujudkan sesuatu yang baru tetapi kita cuba mengukuhkan atau menghangatkan semula semangat ukhwah yang wujud di antara kita. kita mesti terus perjuangkannya.

kemudian, kenapa perkataan HEART ,AIM dan DESTINY diletakkan bersama.malah, one atau satu memberi simbolik bahawa kita semua di sini  berdenyut di atas satu jantung, ingin mencapai satu impian dan berada pada takdir yang sama iaitu doktor muslim yang berjaya. maka kita semua memberi sumbangan tenaga atau mekanisme untuk jantung itu berdenyut demi mencapai impian kita semua. jadi, apabila ada di antara kita yang sakit makan ini akan melemahkan jantung yang berdenyut tadi dan akan memberikan kesan kepada semua orang.

jadi, perlulah di sini kita melihat dan menjaga semangat ini agar kita semua dapat berjaya bersama-sama. bagi mereka yang kuat dan mampu..bantu la rakan -rakan kita untuk berjaya bersama tidak kira lelalaki mahupun perempuan. di sini, apa yang saya harapkan bukan lah persaingan yang sihat tetapi perkara yang paling utama ialah ukhwah agar nanti jika kita bertemu kita tidak rasa janggal untuk memberi salam serta menundukan kepala sedikit sebagai tanda hormat di antara untuk kita demi mengekalkan identiti kita sebagai gen09.

adakalanya unik itu dipandang pelik tetapi unik itu satu keistimewaan
wasalam

daripada:

DR.M.SUAIDI M.S.
Pengarah karnival
Anonymous GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

6 comments:

Anonymous said...

Post drp Mohd Suaidi

Anonymous said...

ni untuk pertandingan ke watikah ni?
x aci la kalo die menang free~~~~

insan yang bersyukur said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

suaidi, jdkanlah sbgai watikah..bru nmpk cam perutusan pengarah cket..

xyahla masuk pertndingan..huhu

Anonymous said...

suaidi, jdkanlah sbgai watikah..bru nmpk cam perutusan pengarah cket..

xyahla masuk pertndingan..huhu

mamat poyo said...

isi ada, tema pun kena
cuma cara penulisan terlalu mendatar
kalau diubah sedikit mungkin menjadi lebih mantap
bagaimanapun, cubaan yang bagus !