Tuesday, December 18, 2012

Pilihan raya, Pemimpin, Pengalaman dan Pelapis


amaran: tulisan kali ini mungkin lebih cenderung kepada mahasiswa PERUBATAN universiti Kaherah sahaja

sekarang ini semangat JPP dan JPC 2012 telah mula marak membakar setiap ahli yang cakna
mana tak nya, tempoh berkempen untuk memilih manusia yang akan memimpin dan menjadi khadam kita selama setahun hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi
jika anda masih berasa hambar dan tidak terherumus dalam bahang kempen ini maka muhasabahlah diri anda
adakah anda ahli yang cakna atau ahli yang kerjanya hanyalah menghirup manis kerja orang lain sahaja

pilihan raya kali ini membawa satu kelainan
inilah kali pertama warga universiti kaherah memilih ajkt 100 % daripada ahli universiti kaherah sahaja
jadi ini membawa kepada beberapa peluang dan sedikit masalah
masalahnya seperti biasa, kekurangan tenaga almaklumlah sebelum ini kita memilih daripada hampir 1500 ahli, sekarang hanya 500-600 ahli sahaja

tetapi ada satu peluang yang kita boleh garap
itulah kita boleh mewakilkan lebih ramai ajkt mengikut batch
jadi di sini suka aku untuk menawarkan satu formula untuk semua
4-3-3

ini bukanlah satu formula bola sepak barcelona atau real madrid
tetapi formula bilangan ajkt mengikut tahun

seperti yang kita tahu [ kalau ahli cakna tahulah ] calon ajkt pada tahun ini terdiri daripada tahun 4, 3 dan 2 sahaja
jadi mengikut formula ini, kita akan memilih 4 orang daripada tahun 4, 3 daripada tahun 3 dan 3 daripada tahun 2

apa rasional pemilihan ini ?
aku cuba untuk mengadunkan 2 sifat bertentangan; pengalaman dan pelapis
seorang yang berpengalaman bukanlah pelapis, dan seorang pelapis itu tidak berpengalaman

perlunya ada orang berpengalaman ini supaya bahtera PERUBATAN yang akan dikemudi ini tidak mengalami delay untuk memulakan pelayaran
sebab sudah ada orang yang tahu selok belok pengemudian kapal

dan perlunya golongan pelapis ini untuk meneruskan pelayaran andai kata golongan pengalaman ini bersara akibat tua
dan kitaran ini akan berulang-ulang

aku masih ingat lagi semasa di tahun 2, kedua-dua calon kami Faiz dan Naufal kalah bertanding
dan aku faham, kita perlu akan tenaga daripada Azhar dan Ain Shams pada waktu itu untuk sinergi PERUBATAN itu sendiri
akan tetapi kini, keadaan sudah BERUBAH !
kita boleh menaikkan calon dari tahun 2 kerana kaherah kini terbahagi kepada cawangan

perlunya wakil daripada tahun 2 supaya mereka rasa suara didengari
suara mereka memainkan peranan dalam PERUBATAN
barulah semangat untuk bepersatuan marak di dalam jiwa mereka

tahun 3 menampil kan 6 orang calon daripada mereka
aku kira kita boleh timbang dan nilai sendiri
siapakah 3 orang yang berpengalaman dan wajar dinaikkan untuk sesi akan datang

tahun 4 aku pilih kesemuanya,
maklumlah ini mungkin tahun akhir untuk mereka berkhidmat sebagai AJKT
sebelum kekangan masa dan pelajaran mula terasa

bagi calon pengerusi cawangan pula
kedua-duanya manusia hebat,
Kamil Ajkt PERUBATAN sekarang, dan Farhan pengarah berbagai-bagai program besar yang berjaya
jadi titik penentuannya, aku mungkin akan pilih berdasarkan pengalaman mengemudi dan bersama ahli PERUBATAN

memandangkan timbalan pengerusi pun mahasiswa perlu undi, maka mungkin aku akan dirasuk oleh semangat batch [ haha ] aku semasa mengundi nanti

bagi MTP pula ,
ini merupakan satu tugas besar dan berat
memimpin PERUBATAN secara seluruhnya
di satu sisi kita ada Rahim yang pernah menjawat sebagai AJKT BPI dan kini sebagai Timbalan Presiden
dan di sisi lain kita ada muizzudin aka wolverine yang menyambung legasi Rahim; menjadi AJKT BPI
MTP merupakan satu entiti baru, maka pada pandangan aku,
wajarlah jikalau yang memegang jawatan presiden itu seorang yang berpengalaman luas dan lama dalam PERUBATAN

belah akhawat pula, aku bakal dirasuk sekali lagi oleh semangat batch aku
almaklumlah dua-dua calon batch aku
akan tetapi dengar khabarnya ada yang sudah memilih jawatan timbalan berbanding MTP
[ kalau pergi ICU hang tahulah ]

hah, ini hanyalah pendapat aku
boleh ditolak dan diterima
akan tetapi kau bagaimana ?
beruanglegend GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

4 comments:

Unknown said...

Tinggi betul semangat batch saudara

Izzati Hashim said...

Salam.

Untuk cawangan, kita panggil pengerusi, bukan presiden. :)

Ada bakat menulis, boleh serap masuk jurnalis ni. =D

beruanglegend said...

ammar: >.<

izzati: terima kasih untuk pembetulan

Unknown said...

Izzati Hashim, Sila lawat blog beliau.
Ayat beliau A. Samad Said belum tentu faham