Wednesday, October 26, 2011

pergilah?


Dalam rasa itu, dirinya mengintai segala ruang hati yang terpendam lagi terkunci dalam. Namun, segala yang mampu diintai sepanjang ruang itu hanyalah persoalan demi persoalan yang tiada jawapan. Kala itu, diri tenggelam dalam rasa, jadi buntu dan kecewa dan apa mungkin segalanya sengaja dicatur sedemikian rupa?

Nafasnya dihela panjang. 

Dan dibalik timbunan kerja yang meningkat bertambah tanpa dipinta, dirinya terjumpa suatu khazanah terselit lagi tersusun dalam arkib ciptaannya. Saat itu, dirinya seakan dibawa kembali mengimbau memori kenangan silam tentang perjalanan kisah silamnnya - kisah yang telah menjadi sebahagian dirinya...dan dirinya jua kembali ke masa kini - kisah yang bakal membentuk sebahagian cerita pada masa depannya. Dalam keserabutan yang melanda, ada saja yang memberi kata pengubat jiwa yang dalam huru-hara. Allahu rabbi.

dan sebahagian kata-kata itu,

Tatkala dirimu melangkah pergi bermusafir jauh, terdetik dalam hati ibu... "Pergilah anakku, belajarlah bersungguh-sungguh dan janganlah engkau hanyut dalam kebebasan yang telah ibu berikan. Ibu tak biarkan kamu ke sana, melainkan ibu percaya kepada kamu - kerana kamu itu anak ibu."

dan dalam jiwa ayah pula berbisik..."Anakku. ayah lepaskan kamu dengan sejuta doa moga kamu tak pernah lupa nama ayah yang kamu bawa dihujung nama kamu. Hati ini penuh berharap agar kamu pulang bersama kejayaan, kemenangan dan kesejahteraan!" 

dan di akhir katanya itu diselit - selamat berjuang, kenang mereka dalam setiap tindakanmu. Allahu rabbi. benar katanya, tapi bagaimana saja kita kenang mereka dalam setiap tindakan kita? Selitkan jua mereka dalam doa malah boleh saja kita niatkan segala yang dilakukan untuk menyenangkan hati ibu bapa kerana apa-apa saja yang diredai (diredhai) mereka selagi selari dengan Islam, perkara itu jualah perkara yang Allah redai (redha). Allah.

Diri yang pada mulanya resah kini rasa kembali tenang.

Dibiarkan saja jari-jemari menari laju, kata-kata mencorak rasa. Moga bermanfaat buat anda! Have a good day! Wallahu'alam.
natriumnatrium GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

No comments: