Tuesday, April 5, 2011

antara dua garisan


"Weh,tolong jaga kaunter jap. Aku ada hal ni. Out dulu."

Anis menanggalkan apron dan tag namanya. Langkah laju keluar dari café tersebut. Pergi kedai seberang je pun. Arfa Batik. Mata Anis terbeliak.

“Banyak juga stok baru.” (monolog teruja)

Anis tak fikir panjang. Apa yang dia tahu,dia dah terima gaji pertamanya setelah sebulan berkerja di Dunkin’ Donut. Duit cukup dah. Sekarang ni,kesuntukan masa untuk beli sepasang baju kurung.

“Adik nak beli baju kurung untuk apa ni? Baju raya ke?”

“Eh,tak lah kak,esok nak interview ni. Dengan JPA.”

“Ouhh,adik nak sambung belajar kat mana nanti? Ambil bidang apa ni?”

“Hehe..doktor!! Hari tu apply perubatan timur tengah.”

Borak and borak. Sambil sambil tu Anis cuba juga dalam 2-3 pasang baju. Lastly,dapat juga sepasang baju kurung. RM99. Alhamdulillah. Gaji pertama wehhh… Huhue..

Sambung kerja. Masuk kaunter.

*****

Interview. Putrajaya. Mak abah ikut sekali temankan Anis. Bukan main awal Anis datang. 10 pagi. Rupa-rupanya turn pukul 5petang.

Masuk bilik interview. Kami last group. 5 orang satu groupGroup Anis semua melayu. Semua speaking berhabuk!! Anis segan. Inferior di situ. They talked about accent from Kelantan, Selangor, everything lah. But at that time Anis doesn’t know what the word accent means? Haha. Interviewer,sorang Indian,pakar ortopedik. Sorang lagi,melayu,wakil JPA kot.

“Blablabla…child abuse..blablabla…balanced diet…blabla..”

Walaupun tak reti English sangat, Anis belasah je semua tu. Lastly, berjaya habiskan interview. Anis pasrah je. Kesian mak abah tunggu dekat luar.

“How was it? Okey?”

“Naa…redha je lah. Adik tak berapa bagus mcm yang lain. Tapi adik cerita pasal abah bila interviewer tu tanya mcm mana nak make sure patient mengamalkan balanced diet. Abah je contoh yang adik dapat bagi. Thanks!”

*****
DUA TAHUN berlalu….

(bunyi pakcik ambubah promote tong gas)

Mesir.

Suatu malam.. Sejuk. Belum tamat lagi musim sejuk di Mesir. Anis tak dapat tidur. Walhal housmates yang lain dah selamat dibuai mimpi. Jiran jiran melayu masih segar dengan gelak tawa.

“Hidup di dunia hanya sekali. Kalau saya tanya kamu apakah matlamat hidup kamu,apa jawapan yang kamu nak bagi kat saya?”

“Berjaya dalam hidup.”

“Baik,betul lah tu. Tapi walau macam mana pun,semua benda yang ingin kita capai di hadapan kita,sebenarnya ada lagi satu perkara yang berada di hadapan drpd benda yg ingin kita capaikan tu.”

".....err?"

“Keredhaan Allah. Walau apa pun yg ingin kita capai dalam hidup kita ni,jgn lupa,kita mesti cari redha Allah dulu.”

Sekarang,baru Anis mengerti kata-kata kakak senior tu. Kak Suraya. Ketua Asrama semasa Anis Tingkatan Satu.

Ukhuwah. Sunnah. Musibah. Segalanya mendidik Anis untuk memahami akan perkara yang selama ini diabaikan, ditinggalkan tanpa perasaan serba salah, tanpa malu, malah sombong sekali berpijak di muka bumi ini.

*****

Anis seringkali beranggapan, teman yang terbaik ialah teman yang memahami akan jiwa kita. Jiwa kita bila rasa nak hang out, keluar makan, main boling, tengok wayang, balik malam. Even kerja tanpa sempadan. Semua tu sangat seronok bila kita ada kawan kawan yang sehati sejiwa dengan kita yang dapat join kita bila bila masa je.

Walhal,kita sepatutnya memilih dalam berteman.

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: 
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

Bukanlah Anis bermaksud, teman-teman yang pernah join Anis selama ni hang out and did watsoeva kat luar tu bukan teman yang baik. NO! Dulu, Anis buat dengan cara yang salah. Over. Bukan gaya hidup seorang muslimah mungkin. Hmm. Dan seolah-olah tak wujud budaya saling mengingati, mengajak kpd kebaikan. Anis menganggap itu kesalahan dirinya sendiri kerana mudah terpengaruh dan seringkali mempengaruhi orang lain.

*****

Hakikatnya kita lupa. Fitrah. Roh. Semuanya ingin kembali kepada Sang Pencipta.

Rupa-rupanya, hati Anis menginginkan apa yang kamu perolehi. Yer,KAMU. Kamu yang sentiasa menjadi ikon Anis. Kamu mungkin di level 5. Tapi Anis baru nak mulakan langkah yang pertama.

Antara dua garisan. Entah di mana turning point itu berlaku. Walaubagaimanapun, bersyukur! Allah datangkan kalian dalam hidup Anis, sebagai galakan, sokongan, dan penyumbang keberanian untuk kembali kepada fitrah seorang hamba.

MUNGKIN,

Sebab kita punya matlamat yang sama. Mencari redha Allah.

Hati kita mempunyai fitrah yang sama. Percaya pd kebenaran, suka pada kebaikan.

Dan realitinya, kita telahpun ditakdirkan oleh 'Yang Merancang' untuk bersama-sama dalam perjuangan ini.

Anis,refleksi dari screen laptop. Kini mengakhiri tinta dengan ucapan jutaan terima kasih, kerana sudi menerima saya dalam perjuangan kalian. Moga Allah menempatkan kita bersama sama di Syurga kelak. Amin.

"Menggemari dunia itu akan meletihkan penggemarnya,di dunia dan akhirat..
Sedangkan zuhudkan dunia itu akan merehatkan tuannya,di dunia dan akhirat.."




AWAKEN,1 HEART,1 AIM,1 DESTINY



Naqıyan Anıs GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

10 comments:

NaZiRa HaN!m said...

aku nak like berjuta2 kali laahh weh..seb bek ko post jgk walaupun 10 mnt terakhir..kihkih
p/s:brcita-cita nk jd shbt yang bile tgk akan terngtkn allah..doakn kite sme2 jd shbt yg gtu ek..insyaallah..ukhuwah fillah..

fatinnur said...

amin2..moga2 sme2 jdi sahabat terbaik
mantap2..terkesan dkat hati..
saling mengingatilah antra kamu=))..ukhuwwah fillah...

natriumnatrium said...

like. like dan terus like. barakallah, cik anis! :)

oh. oh. lihat dirinya teringat ar-Rahman. rindu dirinya teringat ar-Rahim. sayang padanya kerana ALLAH. oh. mari menjadi insan sebegitu. ya Rabb!

sheira said...

saya xde fb..
tapi nk like jugak post si tinggi lampai ni!!
like.like.like!

husna said...

wah2, akhirnye!!!
like,like n like~

*moga kita menjadi yg diimpikan, saling mendoakan, insyaAllah~* :D

shafaf said...

like! like! like!

nisazaidan said...

like 1000x :D

mamat poyo said...

isi yang bagus sekali
gaya penulisan pun tidak terlalu mendatar
pengolahan tema mungkin boleh diperbaiki
tetapi tetap bagus !

wawa said...

ada yg like 3x
ada yg terus like
ada yg like 1000x
aku?


LIKE SAMPAI SYURGA BEB!

Naqıyan Anıs said...

thank u so much to :

nazirahanim
fatinnur
natriumnatrium
sheira
husna
shafaf
knmz2210
mamatpoyo
wawa

and '19 people like this'

atas paksa rela like dan komen komen anda di atas. hehe..

harap mesej post membawa makna even lari tema AHEAD kot..

=D