Friday, December 10, 2010

~HiStOloGy = HiStoRy~



Watikah Akademik Histology

Bismillah...
Assalamualaikum W.B.T

Apa khabar sahabat sekalian? Diharapkan semua sihat2 belaka. Dalam entry kali ini, mahu diselitkan beberapa-beberapa perkara mengenai subjek yang agak killer, Histology.

Eh, jangan salah faham dengan perkataan killer jika anda semua memang menjadikan buku teks Histology For Medicl Student sebagai salah satu bahan bacaan harian anda! Tapi berapa ramai yang ambil buku histo untuk dibaca dalam seminggu untuk ulangkaji? Subjek mengantuk macam subjek sejarah, erk betulkah? Melukis hanya sekadar melukis, tiada kefahaman tentang lukisan tersebut. Masuk kelas praktikal mula ternganga tidak terkata (samalah yang menulis ni pun).

Baruku sedar harini. Pergh, dah lama tak pegang buku :P

Sama-sama kita muhasabah kembali perkara-perkara yang dinyatakan di atas. Memang perlu utamakan subjek yang lebih killer seperti physiology, anatomy dan biochemistry, tapi jangan sampai lupa akan subjek yang mudah, insya'allah.

*ma3alish, ter'ngepek' sikit :)

Untuk minggu ini, kita semua telah belajar urinary system. Ramai ikhwah yang kata tidak faham dan blur (termasuk yang menaip ni). Insya'allah nota tentang perkara2 yang penting dalam bab ini akan dikeluarkan dalam waktu terdekat. Jadi, harap semua dapat baca dahulu part2 penting dalam bab ini dan antaranya:

Parenchyma of kidney: Cortex & Medulla

Nephron:

1) Malphigian Corpuscle : Bowman's Capsule, Blood Renal Barrier

2) Proximal & Distal Convoluted Tubule: Read the table

Harap semua sahabat dapat baca dengan baik. Dan dalam Islam ada satu etika yang sungguh berkesan untuk mendapatkan kefahaman yang baik dalam setiap pembacaan. Nak tahu apa? Cuba check surah Al-Alaq, ayat 1.

“Bacalah..., dengan menyebut nama Tuhanmu yang Menciptakan...!”..kerana erti kesempurnaan membaca ialah dengan menyertakan nama-Nya, dorongan membaca dimulai dan digarapi dengan penghayatan ketauhidan terhadap Allah S.W.T. Jelaslah, kesempurnaan ilmu itu berlaku apabila perjalanan pengetahuan diserapi bersama pengakuan terhadap keEsaan dan Kebesaran Pencipta kita...ayat dari "http://ummulkasturi.blogspot.com/2010/04/bacalah-dengan-nama-tuhanmu.html"

Ok, cukup setakat sini rasanya post kali ini. Harap semua mula bersedia dengan peperiksaan mid term kelak. Ma3alish ada terkasar bahasa. Moga azam tahun baru ini dapat dipenuhi semuanya, insya'Allah.

p/s: Minggu depan ada exam data show histo merangkumi bab Respiratory (20%) & Digestive System (80%). So, be prepared!




ammar GEN09 MEMBER

Do things with passion or not at all.

1 comment:

cafieq said...

go histo~
go histo~